معلمان هنر نقش اساسی در ارتقای رشته عکاسی دارند
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۷۹۸۷۷
یزد - ایرنا - عضو هیات علمی و مدرس رشته عکاسی و گرافیک دانشگاه علمی، کاربردی فرهنگ و هنر خراسان رضوی گفت: برای توسعه و ارتقای این رشته در کشور افراد و عوامل زیادی موثر هستند که معلمان هنر در این ارتباط نقش بیشتر و موثرتری به عهده دارند.
رضا دیده بان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در یزد افزود: در میان دانش آموزان هنرستان ها که در آن عکاسی و گرافیک تدریس می شود، ظرفیت های بالقوه زیادی در این ارتباط وجود دارد که باید شناسایی و برای شکوفایی آنها تلاش کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: برای رسیدن به هدف والا و ارتقای این رشته در داخل کشور و حضور موثر در جشنواره های بین المللی باید زمینه فعالیت بیشتر و بهتر برای نسل جوان و علاقه مندان به خصوص در مدارس مرتبط به وجود آید.
این عضو هیات علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: نقش اصلی توسعه در هر رشته و فعالیت هایی به عهده آموزش و پروش و مدرسه است و باید با برنامه ریزی از فعالیت دانش آموزان در رشته عکاسی و گرافیک حمایت کرد.
دیده بان تصریح کرد: ایجاد انگیزه برای تشویق و حمایت معنوی از فعالان این رشته از جمله مسائل مهمی است که باید بیش از گذشته مدنظر متولیان امر قرار گیرد.
وی تاکید کرد: جوانان به خاطر نگرش های جدید و عمیقی که دارند باید زمینه رشد و موفقیت آنها را با برگزاری جشنواره ها، مسابقات و حمایت های مورد نیاز فراهم کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگ و هنر خراسان رضوی یادآور شد: انتقال تجارب توسط استادان برجسته عکاسی و گرافیک به علاقه مندان و آزادی عمل نقش مهمی در پیشرفت آنها و توسعه این رشته دارد.
دیده بان یادآور شد: باید فعالان عکاسی و گرافیک به خصوص در حوزه دانش آموزی و دانشجویی دیده شوند و این به عهده رسانه های گروهی و مراکز فرهنگی و هنری شهرستانها در کشور است.
دیده بان عضو هیات موسس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر خراسان رضوی، دبیر اجرایی و رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس بین المللی هنر، زبان و تکنولوژی، مدرس و مدیر گروه عکاسی و فیلم سازی دانشگاه است.
همچنین وی تاکنون در بیش از 10 نمایشگاه عکس گروهی و انفرادی حضور یافت و شرکت در بیش از 20 جشنواره ملی و بین المللی عکس و فیلم را در کارنامه کاری خود دارد.
وی تاکنون سه کتاب عکس را در ایران چاپ و گردآوری کرد.
این استاد دانشگاه برای بازدید از نمایشگاه عکاسی محمدعلی مقنی زاده دانش آموزان هنرستان حائری به یزد سفر کرد که از سوم اردیبهشت ماه جاری در مرکز گنجینه فرهنگ و هنر بازار خان یزد افتتاح و تا فردا(دوشنبه) دایر است.
وی دانشآموز پایه 11 رشته عکاسی و فتوگرافیک هنرستان آیتالله حائری صفائیه یزد است که تاکنون بارها در مسابقات کشوری مقام اول را کسب کرد و 2 سال است در این رشته فعالیت دارد.
همچنین در سال 1397 در جشنواره عکاسی در تهران و شهرکرد حائز رتبه اول شده است.
بهتازگی نمایشگاه عکس وی تحت عنوان شهر استانبول ترکیه با حضور جمعی از مسئولان و مردم در گالری گنجینه فرهنگ و هنر شهر یزد افتتاح شد.
این نمایشگاه شامل 23 قطعه عکس رنگی در ابعاد 50 در 70 بهصورت قاب شاسی با عنوان «لنگ» (Loung) تهیهشده است.
هنرستان حائری یزد 300 دانشآموز دارد که در رشتههای پویانمایی، معماری، حسابداری و فتوگرافیک تحصیل میکنند.
یزد 250 هزار دانشآموز دارد که در یک هزار و 800 مدرسه مشغول تحصیل هستند.
استان یزد بر اساس سرشماری سال 1395 یکمیلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد.
7536/ 2047/
منبع: ایرنا
کلیدواژه: علمي آموزشي عكاسي ظرفيت بالقوه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۷۹۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانش آموزان دیجیتالی، کلافه از امر و نهی ها
در روزهای گذشته انتشار سکانسی از سریال افعی تهران که در آن برخورد زننده پیمان معادی با معلم دوران مدرسهاش را به تصویر کشیده بود با موجی از واکنشهای متفاوت در جامعه فرهنگیان روبه رو شده است. برخی این سریال را توهین به معلمان تلقی کرده و به تندی از آن انتقاد کردند و بعضی دیگر بر آثار زیانبار تنبیه بدنی در مدارس تاکید و فرهنگیان را به انتقاد پذیری فراخواندند. در این میان اما واقعیتها نشان میدهد که میتوانیم شاهد نوعی تغییر در روشهای تنبیه دانش آموزان در چهل سال گذشته باشیم:
دهه شصت: برای همه ما این دهه پیوندی استوار با پدیده تنبیه داشت. معلمان به عنوان سوژههای قدرتمند تغییر که توانسته بودند با بسیج دانش آموزان انقلاب ۵۷ را رقم بزنند اکنون از مرجعیت و احترام فراوانی در جامعه برخوردار بودند. فرهنگ پدرسالاری موجود هم هنوز بهواسطه فردیت های دانش آموزان با چالش جدی روبرو نشده بود، لذا معلمان می کوشیدند تا در نقش یک هدایتگر دلسوز مسیر آینده را به دانش آموزان نشان دهند. کلاسها اگرچه پرجمعیت بود ولی انگیزههای درسی هم فراوان بود. تنبیه جزء ضروریات مدارس تلقی میشد آنچنان که حجم و شدت آن کمتر با اعتراض دانش آموزان مواجه میشد. معلمان دانش آموزان را همچون فرزندان خود میدیدند و چه بسا از سر دلسوزی شلاق را بر دست های آنها مینواختند.
دهه نود: این دهه اما متفاوت از گذشته است. مرجعیت معلمان به دلیل تنگناهای معیشتی و تکثر منابع معرفتی دچار چالشهای جدی شده است. امید به آینده رنگ باخته و مدیریت کلاس های پرازدحام و سرشار از دانش آموزان کم انگیزه به بحرانی جدی انجامیده است. همین امر موجب شده که زمام کلاس در برخی اوقات از دستان معلمان خارج و بازگرداندن آن به نظم اولیه مستلزم تنبیه برخی خاطیان باشد. دانش آموزانی که اکنون با بحرانهای متعدد جنسی، هویتی، و اعتماد در زندگی خود مواجهاند و در عوض میکوشند تا محیط مدرسه را به فرصتی برای کشتن زمان و خوشباشی تبدیل کنند. ورود به عصر فرزند سالاری هم موجب ظهور فردیتها و به چالش کشیده شدن اقتدار معلمان در کلاسها شده است. دانش آموزانی که اکنون برای معلمان غوطهور در انبوه مشکلات روزمره، دیگر نه به عنوان فرزند بلکه به مثابه مزاحمی سمج تلقی میشوند.
نکته پایانی: برخی جامعه شناسان از دانش آموزان امروز با عنوان نسل آبی یاد کرده اند که می تواند ترجمان اندوه و سرگشتگی این نوجوانان در کشاکش تحولات امروز ایران باشد. نسلی بی پناه، دیجیتالی شده، بدون فرصت کودکی کردن، درگیر با بحران اعتماد به مراجع ارزشی، بدون آینده ای روشن و کلافه از امر ونهی های روزمره! روشن است که معلمی کردن برای این نسل بیش از همه مستلزم شناخت عمیق از زمانه ای است که در آن به سر میبریم. آموزش و پرورش اما با گرفتار آمدن در تامین نیازهای اولیه ای مانند کمبود کلاس و معلم، مدارس را به محیطی فرسایشی برای معلمان و دانش آموزان تبدیل کرده است.
بیشتر بخوانید:
چرا در شرایط جنگی گشت ارشاد بازگشت؟ پیام های حضور دوباره حجت الاسلام صدیقی در نماز جمعه! مردم هیچ کشوری مثل مردم ایران نیستند معنای برداشت از حساب بانکی به دلیل بیحجابی روایت زدگی برای توجیه شکست ها216216
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902746