Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای این برنامه صدیقه ابراهیمی هنرمند رشته گرافیک روی خط آمد و بیان کرد: من در ایران به دنیا آمده، اینجا زندگی کرده و ادامه تحصیل داده‌ام. دوره کارشناسی را در رشته هنر دانشگاه نیشابور سپری کردهو کارشناسی ارشد را در دانشگاه الزهرا گذرانده‌ام.

ابراهیمی بیان کرد: از کودکی به هنر علاقه داشتم، کار را باطراحی شروع کردم و بعد وارد نقاشی شدم اما چیزی که فکر می‌کردم می‌تواند من را راضی کند در این دو رشته هنری پیدا نکردم به همین دلیل تصمیم گرفتم وارد دانشگاه شوم و رشته گرافیک را انتخاب کردم تا مسیر هنری خودم را ادامه بدهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فضایی که بیشتر تجربه کرده‌ام، فضای آکادمیک بوده، حس می‌کنم وقتی کسی وارد دانشگاه می‌شود وارد فضای علمی جدی‌تر و عضوی از آن جامعه و هنرش می‌شود. من در ایران به دنیا آمدم و با فرهنگ این کشور هماهنگ شدم اما چیزی که درفضای ایران بود و من تجربه کردم پذیرفته نشدن در فضای گرافیک بود. هرچند ما با به دنیا آمدن در ایران یک هویت ایرانی پیدا می‌کنیم اما در این کشور پذیرفته نمی‌شویم و این همواره دغدغه یک مهاجر افغانستانی است. 

وی ادامه داد: من می‌خواستم خیلی جدی تر در مقطع ارشد، رشته گرافیک را ادامه بدهم البته شک و شبهه هایی داشتم که اصلا این رشته برای من مناسب است یا نه ولی حس کردم باید این رشته راجدی تر دنبال کنم چون دغدغه افغانستان را داشتم.

این هنرمند گرافیک اظهار کرد: برگزاری این برنامه‌ در این چندشب اتفاق بزرگی برای ما بود. شاید روح آن شهداست که باعث این نعمات می‌شود. من در این چند شب لایوها را به طور دقیق دنبال می‌کردم چون حس می‌کردم آن فضای هنری که گم کرده‌ام در این شب‌ها تجربه می‌کنم و افراد مختلف را می‌بینم که دغدغه هنر و گرافیک دارند. افرادی که رشته هنر را دنبال می‌کنند به گونه‌ای زندگی خود را از سایرین جدا می‌کنند، یک زندگی دیگر تجربه می‌کنند و اگر یک هنرمند دغدغه نداشته باشد نمی‌توانداین مسیر را ادامه بدهد.

ابراهیمی توضیح داد: وقتی در مقطع ارشد درس می‌خواندم ومی‌خواستم کمی دقیق تر به مسأله گرافیک نگاه کنم، می‌دیدم چقدر گرافیک، هنرِ حال حاضر است. من دو سفر هم به افغانستان داشتم که برایم سفر لذت‌بخشی بود البته دوست دارم باز هم به افغانستان سفر کنم. من همواره سعی کردم دغدغه‌ام به تصویر کشیدن فضای بصری افغانستان باشد اما نمی‌دانم تا چه حد در این کار موفق بوده‌ام. در نظر دارم کار تحقیقی با موضوع افغانستان را شروع کنم. حس می‌کنم چیزی که ما باید تجربه ولمس می‌کردیم در این سال‌ها وجود نداشته است اما نمی‌شوددست نگه داریم. با این حال به دلیل پیشینه‌ای که دو کشور دارد،فضای گرافیک ایران از فضای گرافیک افغانستان دور نیست اماسعی می‌کنم به یک هویت بصری برای افغانستان دست پیدا کنم. آرزو دارم که دیگر یک اتفاق ناخوشایند باعث این تلخی‌ها درافغانستان نشود؛ دیگر نشنویم که عملیات انتحاری پیش آمده بلکه دغدغه ما افزایش سطح هنر افغانستان باشد نه درباره فضای ناامن افغانستان

گرافیک با آمدن دیجیتال سهل‌الوصول شده‌ است

در ادامه محسن حسینی هنرمند رشته گرافیک روی خط آمد و گفت: من فرزند مهاجرت هستم، تحصیلاتم را در ایران ادامه دادم، رشته انیمیشن را دنبال و ۱۰ سالی هم در افغانستان در رشته خودم کار کردم. گرافیک هم مثل موضوعات دیگر افغانستان بوده اما مهم ترین بحث همان بحث آموزش است. من فکر می‌کنم روی آموزش چندان کار نشده است. ضمن اینکه فضای افغانستان به گونه‌ای نیست که بازار خوبی برای این رشته هنری داشته باشیم. گرافیک مثل نقاشی یا عکاسی نیست در صورتی بازار کار آن خوب می‌شود که ما در یک کشور تولیدی و صنعتی باشیم. افغانستان جامعه کشاورزی دامداری دارد و به همین ترتیب هیچ چیز سر جای خود نیست، در حالی که گرافیک رابطه مستقیم باتجارت و بازار دارد؛ از همین رو در جامعه کشاورزی و دامداری، کتابخوان وجود ندارد. البته چیزی که در این ۲۰ سال وضعیتش بهتر شده تلویزیون است که آن هم به مدد آزادی بیان بوده که باعث شده تلویزیون‌های خصوصی شکل بگیرند. 

وی عنوان کرد: در افغانستان تولیدات هنرمندانه و خلاقانه نیست چون گرافیک یک وجهی دارد که دادن پیام است. این چیزی که در افغانستان شکل گرفته ادامه بحث دیجیتال شدن است که انقلابی در تلویزیون‌ها رخ داده است. این دیجیتال شدن باعث شده آدم ها و موسسات در تولید محتوا هرترفندی را به کار ببرند تا پیامی به مخاطب ارایه بدهند. راه میانبراین امر همین گرافیک است. گرافیک با آمدن دیجیتال سهل‌الوصول شده ‌است؛ این موضوع از سویی می‌تواند سلیقه ما را تحت تاثیرقرار بدهد و ما را از آن کارکرد هنرمندانه و خلاقانه ای که دارد، دور کند و هر چیزی را به عنوان یک گرافیک خوب ببینیم. این یک دغدغه و چالش است اما ما نمی‌توانیم روی این مسأله کنترلی داشته باشیم.

حسینی توضیح داد: اساسا ما جامعه‌ای هستیم که با هنر تصویر ناآشنا هستیم و سطح ذوق و سلیقه تحصیلکرده های ما هم پایین است البته متاسفم که این موضوع را می‌گویم اما با چنین افرادی برخورد زیادی داشته‌ام. آدم‌ها در جامعه ما سطح توقع را بالا نبرده‌اند. نه دریافت و درک درستی از فیلم نه از گرافیک و نه اززعکاسی داریم. با هنرهای تصویری بیگانه هستیم پس باید تولیداتی داشته باشیم که باعث ارتقای ذائقه مردم شود در غیر اینصورت مخاطب ما در یک سطح پایین قرار می‌گیرد. بخشی از این امر به تولیدکنندگان و بخشی به رسانه‌های عمومی ارتباط دارد چون آنها تلاش نکرده‌اند سطح سلیقه مردم را بالا ببرند. برخی ازهنرمندان کارهای سفارشی انجام می‌دهند که سفارش‌دهنده راضی می‌شود اما خود هنرمند از عمق وجودش راضی نیست.

این هنرمند مطرح کرد: سطح کار تلویزیونی هم از استانداردهای پایین برخوردار است چون سواد بصیری مخاطب افغانستانی پایین است ما نمی‌توانیم این موضوع را کتمان کنیم. نگاه ما به گرافیک نگاه هنری نیست بلکه یک نگاه ابزاری است. اروپا سابقه طولانی در برداشت از هنر دارد ولی در افغانستان این امر وجودندارد، هنرمندان کارهایی انجام نمی‌دهند که جزو رزومه آنها باشدو بتوانند از آن دفاع کنند.

حسینی در پایان گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت نوعی ازگرافیک پیش می‌رویم که همان سوشیال مدیا (شبکه‌های اجتماعی) است‌ امیدوارم ذوق و سلیقه ما به اندازه ای پایین نیایدکه معیار کار ما آنچه می‌بینیم، باشد.

فضای آموزشگاه‌های ما انحصاری شده است

در پایان این برنامه استاد محمدموسی اکبری، هنرمند رشته گرافیک روی خط آمد و اظهار کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها وآموزشگاه‌های ما ابتدایی‌ترین اصول گرافیکی را رعایت نمی‌کنند. سرزنش من متوجه سیستم آموزشی افغانستان است که به این موضوع نمی‌پردازد ما نیاز داریم اساتید ما بیرون ازافغانستان بروند و آموزش ببینند یا اینکه تعدادی از عزیزانی که خارج از افغانستان تحصیل کرده‌اند به آموزش در افغانستان بپردازند و سیستم آموزشی را تغییر بدهند. چون ما در افغانستان فعلا فضای کاری زیادی در گرافیک داریم، چاپخانه‌های ما فعال شده‌اند اما گرافیست‌های ما با چاپخانه و کار چاپ آشنا نیستند، البته سیستم آموزش ایران هم افول پیدا کرده‌است. درزمانی که ما در افغانستان درس می‌خواندیم در رشته نقاشی بهترین روش های آموزشی وجود داشت و وقتی گرافیک را شروع کردم روش تدریس به گونه‌ای بود که گرافیست‌ها نیازهای جامعه راحس کرده‌ بودند و بر اساس آن کارهایی را ارایه می‌دادند. اماحالا متاسفانه به سمت کارهای کامپیوتری روی آورده‌اند به نحوی که اگر کامپیوتر را از دست هنرمند گرافیست بگیریم دیگر هیچ کاردیگری نمی‌تواند انجام بدهد.

وی گفت: اگر در آموزشگاه‌های ما تحولی ایجاد نشود حتی تحصیلکردگان دکترای ما هم سواد کاری نخواهند داشت پس باید تغییراتی ایجاد شود. فضای آموزشگاه‌های ما انحصاری شده و هیچکس حق ورود به آنها را ندارد. آرزوی من این است که جوانان ما از استادان خود انتظار داشته باشند و اساتید هم احساس مسؤولیت کنند.

طراح پوستر «جان پدر کجاستی» در این گزارش مرضیه امینی است.

کد خبر 573492 برچسب‌ها یونسکو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: یونسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۱۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تروما چهارمین علت مرگ در دنیا

دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران تروما را چهارمین علت مرگ در دنیا بیان کرد و گفت: مراقبت و مدیریت بیمار در خونریزی شدید تروما ضروری است و باعث جلوگیری از مرگ بیمار می شود.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل افشار فرد در گفت و گویی افزود: تروما چهارمین علت مرگ در دنیا و بیشترین عمر از دست رفته در جهان محسوب می شود و چون تروما بیشتر در افراد جوان اتفاق می افتد، شناخت تروما از لحاظ شروع سریع اقدامات اولیه، اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار داشت: جراحی عروق یک رشته نوین فوق تخصصی در پزشکی است که در آن اختلال های سیستم عروقی، بیماری شریان ها و رگ های لنفاوی با روش های درمان دارویی، روش های نیمه تهاجمی با استفاده از بازسازی سیستم عروقی با روش های تخصص جراحی در کشور درمان می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پزشکی ایران را در درمان تروما و جراحی نوین مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تازه های درمانی بیماری های عروق و رسیدگی به بیماران ترومایی حوادث و سوانح از مباحث مهمی است که در چهل و پنجمین کنگره سالانه جامعه جراحان ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در مرکز همایش های رازی میان پزشکان پرداخته می شود.

افشار فرد ادامه داد:سعی شده موضوعات روز و مبتلابه رشته‌های جراحی در این کنگره، بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا همکاران رشته‌های مختلف فرصت تبادل نظر داشته باشند.

دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران با بیان اینکه انجمن‌های علمی در سالن‌های فرعی برنامه‌های اختصاصی و تعیین شده خود را با حضور اعضا اجرا می‌کنند، ادامه داد: امیدواریم برنامه‌های علمی کنگره امسال، موجب توجه ویژه و افزایش رضایتمندی همکاران رشته‌های مختلف قرار بگیرد.

افشار فرد هدف از برگزاری این کنگره را تبادل اطلاعات علمی و تکنیک‌های جراحی میان همکاران جامعه جراحان در رشته‌های مختلف عنوان کرد و گفت: ضمن مطرح شدن مسائل علمی و پزشکی که در نهایت به نفع بیماران و جامعه خواهد بود، مشکلات جراحان کشور به ویژه جراحان جوان نیز مطرح خواهد شد. ثبت نام برای کسب امتیاز بازآموزی این کنگره به صورت آنلاین برقرار است.

به گزارش ایرنا، ضربه یا تروما ( Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن گفته می‌شود، مشروط به اینکه از خارج به بدن وارد شده باشد و عامل درونی، علت ایجاد آسیب نباشد. از سال ۱۹۶۷ میلادی افراد آسیب دیده ترومایی به عنوان یک بیمار و نه یک حادثه دیده مورد توجه قرار گرفتند با این وضعیت بخش اورژانس و مراقب‌های پزشکی تغییرات مهم و مثبتی انجام دادند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • نگاهی به فعالیت های علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان قم+ فیلم
  • تصویب رشته‌های جدید دانشگاه آزاد نی‌ریز در مقطع دکتری
  • نظام درمانی را به کجا می‌برند؟
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب شناسی فرهنگی ورزشگاهها
  • واکنش فدراسیون فوتبال به دستور وزیر ورزش؛نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها برگزار می‌شود
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها
  • واکنش وزیر ورزش و رییس فدراسیون به اتفاقات آزادی
  • پیگیری حواشی پرسپولیس-سپاهان؛ وزیر ورزش خطاب به تاج: گزارش آسیب‌شناسی را ظرف یک هفته ارائه کنید
  • تروما چهارمین علت مرگ در دنیا